Gå til hovedinnhold

Heggmotinden, alene

Tur 11. juli 2010:
Det var fint vær, jeg var rastløs igjen, manglet turfølge, men bestemte meg for å gå alene.



Denne gangen valgte jeg å starte turen fra Krykja. Der er det god plass å parkere, og det er satt opp et infoskilt om Sjunkhatten nasjonalpark.



Jeg fant stien over haugen nordøst for P-plassen, og fulgte denne ned til en grusvei. Så fulgte jeg grusveien rundt en stor høyresving (rundt myra), og et stykke videre til jeg så stien som går inn i skogen, på venstre side av veien.



Når stien tok slutt, siktet jeg meg inn på små varder under veis som markerte veien videre. 



Før siste oppstigning til toppen, lå det fortsatt litt snø. Resten av bildene er fra toppen.

 






Heggmotinden 798 moh

(Skrittelleren viste 16.217 skritt og 8,10 km)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Skautuva, topptur

Tur 12-13.07.2009: Jeg hadde lest om en kar i Avisa Nordland , som hadde personlig rekord på 42 min fra ridesenteret på Soløyvannet og opp til Skautuva. Tenkte derfor at dette ville være en passelig liten kveldstur for meg og min eldste datter, som vi skulle gjøre unna på rundt 3 timer. Vi startet turen fra parkeringsplassen på Heia ved ridesenteret. Jeg tok sekken med mat, drikke og diverse annet utstyr, satt på meg skrittelleren og vi la i vei med godt mot, Johanne og jeg. I grunnen varte det ikke så veldig lenge før Johanne begynte å bli skeptisk, for det var ingen fjelltopper i sikte. "Dette kommer til å ta laaang tid mamma" sa hun "vi kan jo ikke se noe fjell en gang!" Hun mente vi ikke ville være hjemme før i 4-tiden på natta. Jeg telte på fingrene og fant ut vi skulle være hjemme før halv 2. Vel, vi trasket oppover. Veien ble stadig brattere og det begynte å bli tungt å gå. Jeg må inrømme det var en ørliten nedtur å komme frem til skiltet hvor det sto at vi

Tur til Hopsfjellet

Tur 06.07.2009: Denne turen hadde jeg gått 2 gang tidligere, så dette var ikke helt ukjent terreng. Vi startet turen fra den lille p-plassen på Kvalvåg, min datter Marthe, min mor og Bodil var med. Målet med turen var å komme seg opp til malmgruva, også videre opp på toppen av Hopsfjellet og se på utsikten over Tverlandet, mot Heggmoen og mot Saltstraumen. Det er bred og fin vei helt fra starten av Malmveien og opp til Tindvatnet. Det står et skilt der veien begynner og en går forbi en bygning før en kommer inn i skogen. Veien stiger hele tiden og en får kjørt seg litt hvis en ikke er vant til å gå mye, spesielt på varme solrike dager. Selv om det er langt å gå helt opp er det en fin og gjennomførbar tur for de fleste, uavhengig av kondisjon. Det er benker etter de fleste stigningene, hvor en kan sitte og hvile litt. Et sted er det også grillplass for de som ønsker å kose seg litt ekstra. Veien er godt merket og det er satt opp flotte informasjonsskilt med jevne mellomrom hel

Litltinden, topptur

Tur 28.08.2009: Planen for dagen var egentlig en dagstur til Børtinden, men av ulike årsaker endret vi denne og endte med en topptur til Litltinden, en av Mjeldetindene (til høyre på bildet under). Vi parkerte mellom Skarvvatnet og Langvatnet, på en liten parkeringsplass ved riksvegen, og fulgte stien opp på venstre side av parkeringen. Vi passerte flere hytter gjennom skogen og det va flere stier å velge mellom. Det beste er nok å holde seg lengst til venstre i retning tinden. Det var ganske vått på den første delen i skogen og noe myr å gå over. På oppstigningen etter det første platået var det stort sett tørt det meste av veien videre. Ganske tidlig på turen blir utsikten fantastisk. Hvis en ikke liker seg i høyden kan en ta turen opp til det store platået, ta seg en kaffetår der og nyte utsikten. De to neste bildene er tatt der. På bildet over er Frank og Mira på platået, på tur bort til stien for nedstigning. På bildet under står jeg på kanten et stykke på utsiden av stien. S